به گزارش راهبرد معاصر داستان از آنجا شروع میشود که شورای عالی انقلاب فرهنگی در مرداد ماه ۱۴۰۰ با یک مصوبه کنکوری اعلام کرد که سهم نمره کل سابقه تحصیلی داوطلبان کنکور برای پذیرش دانشگاهها برای پذیرش در دانشگاهها از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط در نمره کل نهایی، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.
این مصوبه که در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید؛ به این معنا بود که پس از چند سال تأثیر مثبت نمرات نهایی در کنکور، حالا وقتش رسیده است که از سال ۱۴۰۲ نمرات امتحانات نهایی ۶۰ درصد در نتیجه قبولی در دانشگاهها تأثیر قطعی داشته باشند.
با این مصوبه اهمیت نمرات امتحانات نهایی چند برابر شد؛ تا آنجا که وزارت آموزش و پرورش ناچار شد تا دانش آموزانی که سالهای قبل در امتحانات نهایی شرکت کرده بودند بتوانند مجدداً در امتحاناتی تحت عنوان آزمونهای ترمیم معدل شرکت کنند.
بسیاری از دانش آموزان نظام قدیم در سالهای قبل در امتحانات نهایی مدارس شرکت کردند و اطلاع نداشتند که قرار است در سالهای بعد قانونی وضع شود که نمرات امتحانات نهایی تا این اندازه در سرنوشت و قبولی آنان در کنکور مؤثر باشد.
از آنجا که امتحانات نهایی و نمره حاصل از این امتحانات در سرنوشت داوطلبان کنکور اثر گذار شده است؛ وزارت آموزش و پرورش از ابتدا قول داد این آزمونها به خوبی برگزار شود.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ۲۱ آبان ماه در گفتوگو با خبرنگار مهر در خصوص برگزاری آزمون ترمیم معدل گفت: دانش آموزانی که نظام قدیم آموزشی هستند؛ باید بتوانند یک آزمونی بدهند که استاندارد باشد و بعد سوابق آنها را به سازمان سنجش ارسال کنیم.
با این حال برگزاری آزمونهای ترمیم و امتحانات نهایی آن طور که وعده داده شده بود استاندارد از آب در نیامد.
در اولین روز برگزاری آزمونهای ترمیم نمرات نهایی برای داوطلبان کنکور و دانش آموزان پایه دوازدهم که قصد داشتند با برگزاری یک آزمون دیگر نمرات دروس نهایی خود را بهبود بخشند؛ در آزمون درس ریاضی رشته تجربی در حالی که هنوز دقایقی از شروع آزمون نگذشته بود؛ سوالات در فضای مجازی منشتر شد و چند دقیقه بعد پاسخ و کلید این آزمون در کانالهای تلگرامی در دسترس قرار گرفت. این در حالی بود که هنوز داوطلبان سر جلسه آزمون بودند.
با این اتفاق، این شائبه مطرح شد که سوالات پیش از برگزاری آزمون لو رفته است و امتحانات از سلامت کافی برخوردار نیست؛ مخصوصاً اینکه بسیاری از داوطلبان همراه خود گوشی موبایل به جلسه آورده بودند.
تعدادی از دانش آموزان هم در ارتباط با خبرگزاری مهر از این مساله شکایت کرده و صحت و سلامت برگزاری این امتحانات را زیر سوال بردند.
محسن زارعی رئیس مرکز سنجش آموزشو پرورش همان روز در گفتوگو با شبکه خبر با اذعان به اینکه در زمان برگزاری آزمون در ساعت ۱۰:۱۲ دقیقه یکی از داوطلبان از امتحانات ریاضی ۳ علوم تجربی عکس گرفت و این عکس از طریق کانالها و در شبکههای اجتماعی منتشر شد؛ گفت: ساعت برگزاری آزمون ساعت ۱۰ بوده اما ساعت ۱۰ و ۱۲ دقیقه سوالات منتشر شده است و این به معنی لو رفتن سوالات نیست لو رفتن به معنی دسترسی به سوالات قبل از امتحان است.
با وجود اینکه در کانالها ساعت انتشار سوالات پس از برگزاری امتحان پس از پخش برگهها بوده است؛ با این حال به دلیل اینکه بسیاری از دانش آموزان در ارتباط با خبرگزاری مهر گواهی دادند که دوستانشان در جلسه گوشی موبایل با خود به همراه برده بودند؛ و از آنجا که به دلیل نبود امکانات کافی چندان نمیتوان به برگزاری امتحانات نهایی با نظارت صد در صدی مطمئن بود؛ میتوان به قطع گفت که برخی از داوطلبان و شرکتکنندگان در زمان شرکت در آزمون ترمیم از سوالات و پاسخها مطلع شدهاند.
بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور که در آزمونهای ترمیم شرکت کردند؛ در ارتباط با خبرگزاری مهر از پخش سوالات گلایه کرده؛ با ارسال مستنداتی از جلسه امتحان نسبت به برگزاری این امتحان شکایت نموده و خواستار برگزاری مجدد این آزمون شدند.
قرار بود سوالات مفهومی باشد و امنیت برگزاری آزمون حفظ شود. اما از دوستان زیادی می شنوم که با خود گوشی به سر جلسه بردند
یکی از داوطلبان کنکور که در یکی از مدارس اصفهان در آزمون ترمیم شرکت کرده بود؛ در گفتوگو با خبرنگار مهر گفت: مراقبها در جلسه آزمون مستقیماً به ما میگفتند ما کاری با تقلب نداریم. برای مدارس یک منطقه آموزش و پرورش مهم است که دانش آموزانش معدل بالاتری داشته باشد.
یکی دیگر از داوطلبان کنکور از استان کرمانشاه با بیان اینکه تصمیم گرفته بودم در آزمون ترمیم معدل در خرداد ماه شرکت کنم؛ گفت: با ادامه این روند دیگر نمیدانم چه کار کنم. انگیزه خودم را از دست دادم؛ قرار بود سوالات مفهومی باشد و امنیت برگزاری آزمون حفظ شود. اما از دوستان زیادی می شنوم که با خود گوشی به سر جلسه بردند؛ همه داوطلبان هم این کانالها را میشناسند. با این شرایط فقط باید در امتحان نمره ۲۰ بگیریم تا امیدی به پذیرش در دانشگاهها را داشته باشیم و همه رقبای ما هم با تقلب به نمرات عالی می رسند.
در حالی که مسئولان آموزش و پرورش قول داده بودند تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت در برگزاری آزمونهای نهایی داشته باشند؛ آمارها و عکسهای ارسالی به خبرگزاری مهر نشان داد در امتحان عربی و چند ساعت بعد در امتحان شیمی هم ما همان تقلبها صورت گرفته است.
این وضع آشفته موجب شد تا وزارت آموزش و پرورش در نهایت از پلیس فتا بخواهد به این موضوع ورود کند. محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره تأمین امنیت حوزههای امتحانات نهایی به تسنیم گفت: برای قطع اینترنت حوزههای امتحان، مکاتباتی انجام شده است اما هنوز مصوبهای برای محدود کردن اینترنت نداریم.
زارعی درباره اینکه آیا برای شناسایی موبایل و ابزارهای جاسوسی به تجهیزات خاصی نیاز دارید؟ متذکر شد: بخشی از این تجهیزات که دستگاههای سیگنالیاب است در برگزاری کنکور توسط سازمان سنجش استفاده میشود البته تعداد این دستگاهها محدود است همچنین حفاظت آزمون باید مرتب در حوزه امتحانی تردد داشته باشد تا متوجه مبادله سیگنال شود.
یکی دیگر از داوطلبان کنکور در ارتباط با خبرگزاری مهر گفت: آقای زارعی فرموده بودن هیچ گونه تقلبی نشده و نخواهد شد پس چرا دارن به پلیس فتا در خواست میدن توی نهایی تقلب میشه ما نمیتونیم امنیت رو حفظ کنیم کمکمون کنید فقط مسئولین دروغ می گن امسال از شانس ما کنکور رو گند زدن با این تأثیر قطعی نهایی و این تقلبها که خودشون هم نمی تونن جلوش رو بگیرن.
آیا آن روزها که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تأثیر قطعی ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاهها را تصویب کردند از عدم آمادگی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری ایمن و صد در صدی امتحانات نهایی باخبر بودند یا خیر؟
حال سوال اینجاست که وقتی اموزش و پرورش از تجهیزات کافی برای برگزاری امتحانات نهایی برخوردار نیست و در شرایطی که داوطلبان به راحتی گوشیهای موبایل به داخل جلسات امتحانات نهایی میبرند؛ چرا ۶۰ درصد از مسیر ورود به دانشگاهها باید در آزمونهای نهایی تعیین تکلیف شود.
اگر چه قرار است در حوزههای امتحانات نهایی از این پس بیشتر بر استفاده از راکتهای فلزیاب برای بازرسی بدنی داوطلبان استفاده شود؛ اما چرا در تمام این سالکه نمرات امتحانات نهایی به طور مثبت و نه قطعی در سرنوشت داوطلبان اثر گذار بود؛ این شیوهها به کار گرفته نشده بود تا ما امروز با چنین وضعی در برگزاری جلسات امتحانات نهایی مواجه نباشیم.
حال این سوال مطرح است؛ آیا آن روزها که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تأثیر قطعی ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاهها را تصویب کردند از عدم آمادگی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری ایمن و صد درصدی امتحانات نهایی باخبر بودند یا خیر؟ آیا وزارت آموزش و پرورش میتواند به سرعت در آزمونهای آتی به وضع ایده آل دست یابد؟ سرنوشت داوطلبان کنکور به تصمیمات امروز مسئولان امر مربوط است./مهر